Každý den nové trendy a inspirace pro Ženy.

I dobré úmysly mohou značit problém osobnosti. Spasitelský komplex je nezdravý rys

Post date:

Author:

Category:

Možná za to může vaše dětství.

Pomáhat druhým lidem je většinou vlastnost, kterou si na druhých ceníme. Je požadovaná a pozitivní. U některých však tato rys zachází do nezdravého extrému. Trpí takzvaným spasitelském komplexem, jinak nazývaným také syndrom rytíře na bílém koni.

V takovém případě se podpora okolí mění na nezdravý způsob bojování s vlastními problémy. Člověk si jí chce nejednou potvrdit i svou hodnotu.

„Spasitel“ se totiž cítí dobře jen tehdy, když někomu pomáhá, věří, že jeho smyslem je obětovat se pro druhé a zavrhnout své vlastní potřeby, neboť by měl být více užitečný pro jiné.

Podle terapeutky Cynthie Catchingsovej je zachraňování lidí pro „spasitelů“ jednodušší, než zabývat se vlastními životními okolnostmi, které nemusí být příjemné.

Aby se odpoutali od vlastní bezmocnosti a problémů, snaží se mít pod kontrolou problémy jiných, vysvětlila pro Thrive Global. Nejzásadnější je, že tito rytíři (a rytířka) na bílém koni nemají vymezené hranice. Proto není ničím výjimečným, že dospějí do stadia vyhoření.

Možná za to může dětství

Predispozice na chování typické pro spasitelské komplex u lidí často koření v dětství a v nefunkční rodinné dynamice.

Právě rané problémy v rodině mohou vyústit do toho, že si člověk vyvine svébytný mechanismus zvládání náročných situací v životě.

V tomto případě v podobě zachraňování všech kolem sebe.

Klinická psycholožka a psychoanalytické Mary Lamia, autorka knihy Syndrom rytíře na bílém koni: Zachraňte se od potřeby zachraňovat druhých, poznamenává, že existuje několik typů spasitelů.

Někteří mohou být extrémně empatičtí a soucitní, protože vyrůstaly v domácnosti, kde jejich rodiče emocionální nebo fyzicky zanedbávali, případně museli oni sami na sebe převzít roli rodičů a starat se například o mladší sourozence.

Jelikož nikdo nepřišel, aby zachránil jejich, i tento úkol převzali na sebe.

Mohlo by Vás zajímat

- Reklama -PR článek