Každý den nové trendy a inspirace pro Ženy.

Přes noc zdravější: Spánek funguje jako terapie, vytěžte z něj maximum

Post date:

Author:

Category:

Jak se opravdu vyspat do krásy a zdraví?

Spánek má na kvalitu našeho života mnohem větší vliv, než si uvědomujeme. O to více překvapuje, že svůj stres, zapomínání či nezvládnutí situací často nepřipisujeme ani v nejmenším nedostatku spánku.

Jakou ve skutečnosti hraje roli, co ho nejvíce ohrožuje a jak se správně namotivovat ke zlepšení spánkových návyků?

„Klíčové je především změnit obecný pohled na spánek. Uvědomit si, že bez spánku jsou oslabené kognitivní funkce a dochází k omezené činnosti center regulujících například ovládání impulzů či sebekontrolu, „vysvětluje neuropsycholog Robert Krause.

„Bez spánku nejsme schopni nejen podávat optimální výkony, ale ani zdravě fungovat. Všeobecná rada proto zní: věnovat spánku mnohem vyšší pozornost a brát ho jako hlavní složku úspěchu a spokojenosti. Odložit rušivé elementy a využívat technologii ve prospěch sebe, „říká expert.

„Spánek je šéfem mozku a mozek je šéfem spánku. Během spánku má náš mozek prostor na zatřídění informací, které jednotlivec během dne zažil a vnímal.

Tyto informace následně pořádá do jednotlivých kategorií. Jinými slovy, spánek je jako knihovník, který během noci uklízí knihy do regálů podle toho, kam patří. To dělá i náš mozek, který zařazuje jednotlivé informace podle toho, kam by potenciálně mohly patřit, „říká na margo důležitosti spánku neuropsycholog.

Pokud nebudeme věnovat pozornost spánku, nebudeme věnovat pozornost ani našemu mozku a naopak. Mozek hraje hlavní roli při myšlení, rozhodování a zejména paměti.

Nedostatek spánku významně ovlivňuje naši pozornost, schopnost koncentrace, ale i rozhodovací procesy či uchovávání informací v paměti.

Neoddýchnutý člověk všechny jmenované činnosti provádí mnohem obtížnější. Vícero výzkumů (1, 2, 3) naznačuje, že člověk, který trpí spánkovou deprivací, je agresivnější a má sníženou schopnost odolávat frustraci.

Používání elektronických zařízení v ložnici je běžným zvykem v mnoha domácnostech.

Má však jedno společné negativum: nadměrná přítomnost světla. Ta negativně ovlivňuje tvorbu melatoninu, který hraje významnou roli v kvalitě spánku.

Melatonin se vytváří v epifýze a světlo (zejména to umělé) brzdí jeho tvorbu.

Zajímavostí je, že melatonin je v našem organismu produkován z aminokyseliny tryptofanu, která hraje významnou roli také při tvorbě serotoninu. Tento hormon reguluje i pocit pohody a štěstí.

Mnozí jsme si zvykli těsně před spaním zkontrolovat sociální sítě či e-maily. To je podle experta velká chyba.

„Velkou výzvou v dnešní době je fakt, abychom v co největší možné míře omezili přítomnost smartphonů než před spánkem, tak i během něj. Jakmile jsme neustále něčím vyrušováni – i když jde jen o možná na první pohled nevinnou vibraci smartphonu – tak i kvalita našeho spánku se naruší, „přibližuje neuropsycholog.

Pokud si do postele doneseme například počítač, mozek to podvědomě vnímá jako rušivý element a proces usínání se tím ztíží. Podle odborníka však jsou technologie, které nemají k odpočinku negativní vliv a spíše přispívají ke zkvalitnění spánku.

Jsou to například smart hodinky, které dokáží monitorovat různé vlastnosti a ukazatele našeho spánku. Dokáží rozlišit délku spánku, rozlišit lehký a tvrdý spánek a také změřit hladinu stresu.

„Pokud se někdo rozhodne změnit kvalitu svého spánku, právě objektivní zpětná vazba může být v tomto procesu klíčová. Potřebujeme vědět, co děláme dobře, co špatně a chceme být svědky progresu v průběhu času. Pokud tuto zpětnou vazbu registrujeme, tato změna se stane snadněji udržitelnou, „přibližuje odborník.

Spánek pro krásu
S kvalitním spánkem přicházejí i benefity, které se týkají našeho vzhledu. Ten se přirozeně odráží od vnitřního nastavení a únavy a na druhé straně svěžesti. Během spánku dochází totiž k celkové regeneraci těla a i pleti.

Během spánku hladina stresového hormonu (kortizolu) klesá a hladina melatoninu stoupá. Dochází k odpočinku a regeneraci těla. Kvalitní spánek proto lze přirovnat například k návštěvě dermatologického centra.

Zmírnění otoku očí

„Nedostatek hlubokého spánku může zapříčinit oteklé oči po probuzení. Tělo je i během takového spánku ve stresu a vysoká hladina kortizolu narušuje rovnováhu sodíku v těle. To vede k zadržování vody a pocitu otoku, „upozornila dermatoložka Whitney Bowe pro magazín Goodhousekeeping.com.

Abyste pomohli odplavení přebytečných tekutin z těla, zkuste si lehnout na vyšší polštář. Ležení na ploché ploše totiž umožňuje hromadění tekutin iv okolí očí.

Mohlo by Vás zajímat

- Reklama -PR článek